L a
u r e
n ţ i
u B u
d ă u
Femeia cu
Pipă
Trei la zece mii! Trei la zece mii! Fără TVA!
Fără TVA! Ţigări-ţigări-ţigări! Şosete de bumbac, trei sute la sută! ...Nu la sulă,
bă cioară, la sută! ...Dă-te, bă, d-aci, Gheabă ; dă-te că-ţi ascut
fălcile de te mut la marmacie! Marş, mă’,
d-aci ; pacoste juvenilă, marş! N-auzi?! Fire-ai!!! Nu vezi că răhăţeşti
pământul ăsta degeaba, fire-ai tu să fii cu tot neamu’ tău de handicapat... Bă,
ipotentule, dacă-ţi dau una ţi se usucă creanga cu care-ai încercat să doseşti preveghetoarea, bebeloul cu
ciocu’ rupt de pe nailon!
E-te na, s-a suit purceaua în salcie... Pune
înapoi ciripitoarea, faţă de melc obosit!
Mânca-v-ar şancărul de calici şi de mici, buba neagră să vă-nfăşoare! Să
aveţi trei maşini la poartă cu tot neamu’ ăsta al vostru care se crede şmecheri:
poliţia, salvarea şi pomperii... Ce, nu vă mai merge să mangliţi din otobuze de
la ăia cu hăinuri de piele şi aţi venit aici, la bazar, să mă jefuiţi pe mine,
cetăţeancă cinstită şi dată creştineşte
cu ruj... Mai comentezi, mă, şpanchiule,
căţeluşule cu păru’ creţ care fură raţa din coteţ? Vezi că dacă te spun lu’
Marean Grasu’ a lu’ Manix bulibaşa, te mănâncă mama lu’ procest verbal cu fulgi cu tot. Plimbă ursu’
pe rogojină şi apoi să cânţi « Vecină dragă vecină! »
...Comentezi, mă’, bulion?!
Fagotistule! Ia dă bolitinu’ încoace să vedem dacă ai dungă. Ce, n-ai bolitin?! N-ai bolitin - nu ezişti, bă, faţă
de cur, bă, figură geometrică, bă, botanistule, nenorocit de aurolac cu
perspective de boschetar în devenire, îţi scobesc mufa dacă-ţi mai arăţi botul
de merţan pe aici.
Mareane! Mareane! Vezi că iar a venit la ciordit
păduchiosu’ ăsta de Gheabă a lu’ Manea. Cum care Marean, ţanţoşule?! «Manea
grosu’ ş-arţăgosu/ Manea slutu’ şi urâtu’!» Cum care Gheabă, ţanţoşule?! Ăla
care a furat duminica trecută bicicleta lu’ Şuiu din Gherăeşti şi bocancii lu’
nenea Costel Jupuitu, săracu’... pe toţi i-a dat pentru beutură până s-a pişat
pe el ca un cal în faţa bisericii «Nunta
din Cana Galileii», taman când ieşeau babele cu colivele sfinţite de la slujbă.
Huo! Ouh!
Puneţi mâna pe el, loviţi-l la pateu oameni buni; ăsta-i ăla care-şi
arată onstromentul la fetiţele voastre cu funduliţe ce mergeau la grădiniţe, de
la groapa de nisip din parcu’ mare... Ce să-l las, păcatele mele, labă tristă
ăsta e Iuda, ucenicul Satanei reîntors pe pământ; te vinde şi te cumpără cu
ochii închişi, nu pentru treizeci de arginţi ci pentru un gât de rachiu de
pufoaică.
Ce, nu ştiţi ce-i ăla rachiu de pufoaică?!
Lasă-mă, bre! În ce ţară trăiţi?! Pariu că nici nu vreţi să ştiţi,
simandicoşilor (care, când daţi la zecond în nas cu unu’ din cunoscuţi, o
faceţi pe niznaiu), numa’ că eu,
Nuţi-Spaima Curţii, am să vă spui acu’, stimate cetăţeni şi cetăţence ale
patriei noastre mult iubite şi stimate, cum se face «Rachiul original din
Pufoaică », marcă momentan neînregistrată, cu un explicacion înainte a lu’
dom profesor de franceză, Pederoiu, tremuriciu’ ăl de vinde cărţi fără coperte
lângă spărtura din gardu’ cimitirului... Lume, lume, ia auziţi ce crede el
despre trebuşoara asta faină: “From bumps, moulds and mud/Have arisen beauties
and new prices”says the poet and to his words
it gives them justification the fascinating news about the
revitalization of the aesthetics of ugliness in Romania.
A revolutionary form of pure art which
tends to spread in the Carpathian space, similar to a national metaphysical
poem it is constituted the sensational transformation of the human dejection
product in pure alcohol. The Romanian genius
has manifested originality
in this domain
also, borrowing it seems
accents from medieval
alchemy. Of course alcohol
in Romanian villages it is obtained in a
traditional way through the distillation of fermented fruits (plums, apples,
cherries, apricots) and of the
marc of grapes, but, an extreme modern and refined modality of obtaining this one appeared 2-3
decades behind.
The new drink is an unique
revolutionary new concept and original at the same time.“The brandy from padded
coat”in this case in which it could have been exported and homologated it could
be sold at expensive prices. The amateurs of hot sensations from the West could
pay to satisfy their curiosity even up to 1000 euros for an authentic bottle.
Professor Iulius
Pederoiu, member of the deceased society “The genius of the nation”
and bearer of banners and boiled wheat in his free time
Ca să vă
lămuresc eu, fata de la ţară, în traducere, ce e cu «Rachiu’ de pufoaică » dacă n-aţi
înţeles de la dom
profesor:
(WARNING: Vi se poate face rău dacă ascultaţi, în timp ce sunteţi
însărcinate sau vă însărcinează cineva, următoarele rânduri!)
Răchiuaş Bio tradiţional din pufoaică:
1. Se ia o geacă veche de la kile, de preferabil vătuită (haină, whatever),
că tradiţionalele şantiereşti pufoaice de- acu’ douăzeci de ani s-au topit de
mult, de-atâta fiert.
2. Se moaie cu furie în excremente curate de om cu frică de cele rele
(de obicei se aruncă în una tualetă din aia dărăpănată de la ţară – clasică şi
apoi, după o săptămână sau şapte zile maxim, se scoate).
3. Se înlătură periodic muştele adunate ciopor la suprafaţa compoziţiei,
pentru a nu dăuna calităţii ulterioare a produsului şi se pune într-o
europubelă de 120 litri cu roţi sau într-un tomberon din ăsta verde, furat de
pe lângă căminele de nefamilişti de la margine şi se adaugă o roabă de găinaţ uscat de cotcodac sau de porumbel alb
ca să fermenteze materialu’.
4. Apoi, dupe o lună, se bagă în cazanul ăla de făcut rachiu, se pun
constant tot soiul de peturi pe foc (atenţie! cu dopu’ scos ca să nu vă
exploadeze în felinare) şi voila de-o vezi – ţuica originală din pufoaică!!!
Şi e pe bune reţeta
asta, fraţilor. Ăsta e drogul nostru autohton, dragilor, atât de subtil încât
nimărui nu i-a dat prin gând să-l intrezică până acum... Când vedeţi crimele
alea mioritice de pe teveul cu plasmă, ei sau lui i se datorează. Da, da, lui
Pufy de la duty-free-ul din grădină.
Parafrazând un celebru nutriţionist (de pe undeva din jurul Bulgariei
care ne-a luat-o cătinel înainte) am putea spune, cu mândrie carpatină şi
ovină, că eşti ceea ce bei adică...
P.S.
Merge să adaugi şi un lanţ ruginit sau o greblă uzată, pentru color.
Stop! Stop! Stop! Cine, cine papucii mă-sii a scris
aberaţiile astea?... Cine este Budău ăsta fără
logică - autorul lu‘ peşte prăjit? E actor, amărâtul?! E din branşa
noastră?! ...Şi atunci ce l-a apucat aşa deodată să se apuce de scris? Să nu-mi
spuneţi că a avut o revelaţie. A încercat pân-acum cu actoria şi regia şi nu
i-a mers. A hotărât, la 44 de ani, să schimbe macazul... mai bine îşi punea o
pernă pe şine îşi spunea «Doamne-ajută!» şi se întindea acolo… N-am auzit, dragă, pân-acum de monstrul
ăsta şi nici nu sunt sigură că aş vrea să mai aud. Lasă-mă! Ce dramaturg care
promite, ce stil personal inconfundabil? Ce reprezentant al noului val de noroi?!
Să se lase, dom'le, de scris, de mânjit
hârtia, să se lase şi să ne lase că mă apucă o criză colosală de nervi.
Inadmisibil. Nu pot să am nimic în comun cu personajul din mâzgăleala asta
avortată. Este exclus ca o mahalagioaică care vinde ţigări
netimbrate şi gumari la talcioc să folosească o engleză atât de fluentă şi de
salon. Chiar şi mie mi-au trebuit câteva încercări bune, înainte de a reuşi să
duc fraza asta tradusă până la capăt şi (vă garantez că) am fost o elevă şi o
studentă eminentă. Nu vă interesează cu cine am studiat. Cu... cu mai mulţi. Nu, n-am vrut să spun că oamenii vitregiţi de
soartă sunt neapărat şi proşti. Cred că am fost înţeleasă greşit. Ca de obicei.
Foarte greşit. Eronat. Nu vă supăraţi, domnule regizor, dar nu cred că autorul
în cauză, care nici măcar nu a avut
elementarul curaj de a se semna cu numele întreg pe fiţuica asta de două parale (aş fi vrut eu să se cheme «Opera de trei parale», că Brecht nu
s-a mai pus cam de multişor la noi!),
care se intitulează pompos „Femeia cu pipă - piesă contemporană pentru teatrul
dramatic de stat, independent şi de pivniţǎ”, a avut habar ce-a vrut să exprime. Cred
că, în accepţiunea lui ridicolă, teatrul de stat şi mă rog cel
independent (dacă, prin reducere la absurd, ar putea exista si un teatru cu
adevărat independent) este confundat cu o formaţie pestriţă de diletanţi care
trebuie neapărat, prin orice mijloace
(inclusiv prin expunerea publică a
dosului nebărbierit), să stârnească râsul sau râşii... Unde e catharsisul lui
nenea Aristotel? ...Nu cred că sunt cu adevărat pregătită pentru dramaturgia
contemporană de soiul ăsta. Mă retrag. Sincer. Şi aşa nu am salariu de merit.
Să mă calmez? Cum să mă calmez dacă nici măcar nu sunt
iritată? Sunt roşie toată? De la praful din scenă… Ia întrebaţi-i pe maşinişti
de când n-au mai dat cu o cârpă udă pe scenă. Ia mai lasă-mă, dragă, cu femeia
de serviciu care e veşnic în concediu. Asta nu e treaba ei. ...Cum, am ridicat
tonul?! Trebuie să fie o eroare de interpretare. Mai este cineva de aici de
părerea asta? Se abţine cineva? ...Dar asta e vocea mea, a raţiunii dragă, toţi
regizorii mari şi mici (analizează matale cărei categorii din cele două ai
putea să aparţii) cu care am lucrat constant până acum, căci despre colaborare
artistică nu pot în niciun caz să vorbesc, au remarcat dicţiunea mea excelentă,
puterea cutiei mele toracice de a arunca, ca un lasou, sunetele peste capul
năucit de experimente al publicului spectator ...Probă:
«Ma-me-mi-mo-mu-mă-mâ! Ma-me-mi-mo-mu-mă-mâ!
Ma-me-mi-mo-mu-mă-mâ!»
« Harşt! Carşt!»
« O coropişniţă şi-un
coropişniţoi se coropişniţeau la noi (oi! oi! oi!) pe gunoi, din doi în doi. Nu
coropişniţa coropişniţea pe coropişniţoi, ci coropişniţoiul coropişniţea pe
coropişniţă. »
« Pilă-n pungă, punga-n pilă, pilălău cu
pila lungă a pili pila pe dungă... pilă-n pungă, pungă-n pilă, pilălău cu pila lungă a pili pila pe
dungă... »
« Primprejur plimbările
prin ploaie prilejuiesc
plăceri proprietarilor provinciali. »
« Cinci fine
meduze, geometrii confuze,
cu unghiuri obtuze şi ipotenuze
şi geci andaluze. »
« Harşt! Harşt!
Harşt! »
Demonstrat? ...De ce râdeţi, domnule regizor, asta se învaţă în şcolile
şi academiile noastre de teatru, film şi telenovele; şi eu am făcut patru ani
bătuţi pe muchie, la zi, nu ca fraierii ăştia, tinereii, care fac numai trei şi
alea vai de capul lor. Pe vremea mea se făcea carte, nu ca acum.
Ce, aţi uitat aşa de repede unde v-aţi luat diploma? Să
nu-mi spuneţi că şi dumneavoastră? Tot
trei?! ...La seraaal?! Da’ ştiu că aveţi simţul umorului... Ha, he, hi, ho, hu,
hă, hâ! Genial! Bine, bine, încerc să mă
concentrez. Un moment de destindere era binevenit... Sigur că da, sunt actriţă profesionistă,
categoria maximă, cu 1000 lei salariu tarifar standard şi trebuie să răspund
provocărilor artistice de tot soiul şi calibrul, altfel risc să mă şablonez... Da, da, aşa m-au învăţat şi profesorii mei
dragi, să nu pun întrebări încuietoare altora înainte de a căuta răspunsurile
în mine. Ştiau ei ce ştiau...
Am înţeles, oricât
ar fi sau ar părea de vulgare, cuvintele nu sunt decât un vehicul al emoţiilor,
al Stării... Corect, foarte corect. Viaţa noastră plesneşte de Teatru, dar
Teatrul nostru nu plesneşte de Viaţă. Adânc. Un moment, ca să-mi notez. Am putea să reluăm de la “Ăsta e drogul nostru autohton...” ? Aha, mulţumesc, mulţumesc pentru înţelegere. Scuze,
sunt un pic obosită, da, da, problemele lunare inerente... Ce fericiţi sunteţi
voi, bărbaţii, ce vă pasă. Nu naşteţi, nu alăptaţi, nu vă trage nimeni de sâni
ca să mimaţi cu ochii în tavan
fericirea... Reluăm, sigur că da, reluăm.
Ăsta e drogul nostru autohton, dragilor, atât de
subtil încât nimărui nu i-a dat prin gând să-l intrezică până acum...
Când
vedeţi crimele alea mioritice de pe teveul cu plasmă, lui i se datorează. Da, da, lui Pufy. Parafrazând un
celebru nutriţionist, de pe
undeva, am putea
spune cu mândrie carpatină că eşti ceea ce bei adică...
Stop! Stop! Doamne iartă-mă, da’ textul ăsta este cu
adevărat hidos. Cum, de ce m-am oprit?! Colcăie de greşeli la tot pasul, cât
despre stil – e la pământ, e chiar subteran. Unde mama mă-sii îi sunt sensurile ?!... Steril,
steril, steril... N-am făcut nici măcar o singură lectură la masă să ne
edificăm asupra personajului şi aşa,
deodată, hop-ţop la scenă ca şi cum ne-am arunca într-un taxi fără licenţă... Ştiu că
premiera e peste două săptămâni. Cum, duminica asta?!!! Şi pe mine de ce nu mă
anunţă, de ce nu m-a anunţat nimeni? Ce sunt eu, sacul de box al cartierului?
De ce nu m-aţi anunţat şi pe mine, dragilor?! ...Aflu acum? Desigur. Mai bine
mai târziu decât niciodată. Nu era chiar o acuză... Vi s-a părut... Scuze, n-am
repetat cu niciun regizor pân-acum în camera lui de hotel, ca să recuperez...
nu pentru că n-aş fi fost constant invitată, că doar şi eu am fost frumoasă,
tânără şi naivă, să ştiţi. Mai ales naivă şi definitivă. Vedeam în toate
fiarele doar arhangheli, în toate ploşniţele doar licurici. Acum m-am vindecat.
Simţ monstruos şi văz enorm de parc-aş fi terminat un stagiu intensiv de pregătire la CIA.
Sigur că-mi plac bărbaţii, mai
ales cei cu mustaţă lipsă şi care se
spală des pe dinţi. Am umărul drept tapetat de muşcăturile unor
danturi perfecte. Şi dacă sunt vechi,
contează? Important este că există... Vorbim doar despre locurile pe care aş
putea să vi le-arăt în cazul în care ar exista dubii asupra afirmaţiilor mele recente...
Putem să ne tutuim?
Extraordinar! Sigur că nu putem, n-am păscut bobocii împreună şi, până acum, nu
ne-am văzut decât la televizor, la emisiunile culturale, bineînţeles fiecare din câte-o parte opusă a
ecranului. Corect, foarte corect. În viaţă trebuie să ştim fiecare unde ni-e
locul şi mai ales, noi, românii, trebuie să facem din orice rebut biciuri, care
să şi pocnească. «Ia mai mânaţi mai flăcăi! Hăi! Hăi!»
Sigur că sunt serioasă, atât de
serioasă încât, dacă aţi avea curajul să vă apropiaţi la circa o jumătate de
metru de mine, zâmbetul meu de Gorgonă insaţiabilă v-ar putea criogeniza
instantaneu. Nu, n-am să vă dau în niciun caz satisfacţia asta măruntă. Mă
abţin... «Mahalale, râd in soare argintii, mahalale... În zori de zi!»
Eroina asta, ţaţa Floarea sau
cum o mai chema, nu cred că are nimic în comun cu o fiinţă reală.Toată viaţa am
visat s-o joc pe Jana d’Arc, pe Julieta, Didina Mazu, Ofelia, Nina Zarecinaia,
Maşa, Mutter Courage şi am avut parte numai de ţaţe Floare şi Floricicici de
astea. Ele m-au jucat pe mine. Credeţi-mă, mi s-a acrit şi mie. Am şi eu ceva ani de teatru, să
ştiţi, am cerneala super uscată pe contractul colectiv şi individual de muncă. Da, da, continuăm, continuăm. Lucrăm, lucrăm. De cu
zori şi până seară/ Până creierul ne zboară...
Ce vorbă-i asta «noi ne facem
că muncim, ei se fac că ne plătesc»?! N-am înţeles... Tot de la...? Bine,
domnule, n-am nimic împotrivă. Nu, n- am nici o problemă în afara ratelor de la
bancă. Ştiţi cu cât au crescut nenorociţii ăia dobânzile? Ştiţi de câte ori mă
sună în fiecare zi ca să mă-ntrebe
impecabil de respectuos când le aduc banii? Ştiţi cu cât am rămas în
urmă la întreţinere? Bineînţeles că nu vă pasă. De ce ar trebui să vă pese?
Grijile trebuie să rămână cu şoşonii la intrare. Cunoaştem. Corect, foarte
corect. Sigur că am chef de muncă, n-am mai avut de când mama m-a făcut aşa
tragere grozavă de inimă pentru îndeletnicirea asta nobilă. Mă concentrez.
Respir, inspir, expir. Reiau, sigur că reiau...
Trei la zece mii! Trei la zece mii! Fără tva!
Fără tva! Ţigări-ţigări-ţigări! Şosete de bumbac, şapte sute la sută! ...Mareane!
Mareane! Adă înapoi bre baxu’ că nu mai vine patrula. Azi au aplicaţie să
strângă cerşetorii şi pe ăia ilegali
care vând busuioc... da, da şi pe tine să te-ntorc! Nu mai apucă să treacă pe
aici, mi-a spus unu’ de încredere de la primărie. Sigur, adă şi treningurile şi
elasticu’... Trei la zece mii! Trei la
zece mii! Fără TVA! Fără TVA! Ţigări- ţigări-ţigări! Şosete de bumbac, nouă
sute la sută! Elastice! Elastice! Trei
la zece mii! Trei la zece mii! Hăinuri din piele ecologică! ...Bă’, fraiere, nu se mai spune muşama, acu’
se spune piele ecologică. Retardatule! Chiloţi! Chiloţi! Chiloţi!! Chiloţi cu
şnur care vă intră-n cur! Blugi cu vedere la freză! Vaselină chinezească pentru
frecţii! Brichete cu lanternă, lanternă cu brichete!
Balegă! ...Scuze, nu ştiu cum de mi-a ieşit cuvântul ăsta
neortodox din gură. Nu, nu e-n text.
Pariu... pe cinci kilograme de cuie. De ce tocmai cuie? Aşa mi-a venit... N-aţi
vrea, totuşi, să discutăm puţin şi
despre personaj, ştiu, timpul e foarte
scurt, drămuit chiar, premiera nu
se amână, aveţi deja luate biletele de avion spre Cannes, ştiu că urmează să
faceţi parte dintr-un juriu internaţional foarte important al cărui
preşedinte e Alain Delon; ştiu, ştiu,
ştiu... Cum de unde ştiu, toată
lumea şuşoteşte, suntem un orăşel mic, mic, mic, dar ne mai informăm şi noi,
noi, noi...
Directorul e de două luni la
filmări împreună cu blonda lui secretară, tară, tară, cu căţelul, ţelul, ţelul,
ştampila, pila, pila şi purcelul... n-a avut dragă de unde să mă informeze. Nu
comunicăm, dragă, de când am aflat că mi-a trecut numele pe-o listă pe care a
dus-o noaptea la primărie... Am o vecină vânzătoare la un chioşc de ziare care
îmi mai împrumută câte-o revistă din alea scumpe, trase în ţiplă, care nu se
vând cu una cu două. O citesc, o lipesc înapoi cu fierul de călcat şi i-o
înapoiez, cu virginitatea intactă, a doua zi dimineaţă. Nu, nu vreau să vorbim
despre Alain Delon, aşa cum nu cred că nici Alain Delon nu vrea să vorbească
despre mine în momentul acesta; vreau dracului doar să vorbim despre personajul
meu, care deocamdată nu e în niciun caz al meu, mă rog despre personajul ăsta îndoielnic şi îndărătnic,
al obscurului de Budău,
personaj care nu vrea cu niciun
chip să se apropie de mine ca să-l pot agăţa, în sfârşit, ca pe-o halcă
sângerândă în cârligul măcelăriei mele interioare...
Bineînţeles că horror. Horror, horror, horror!
Latru, dar nu muşc! Şi chiar dacă aş muşca, n-aţi
avea nicio şansă de a face rabie. O, iarăşi problema cu tonul care face
muzica... Aţi putea să mă lămuriţi, totuşi, de ce se cheamă «Femeia cu pipă» şi nu «Femeia cu maşina de cusut » sau
«Femeia cu sacoşa de portocale» ori
«Femeia care taie scânduri şi
bate cuie» (că tot vorbirăm cu sete de ele)? E cu schepsis, nu? Mi-am
închipuit eu, că doar nu sunt chiar aşa bleagă cum cred alţii...
Doamne, dar chiar nu înţelegeţi
că nu mă interesează câte operaţii
estetice are cotoiul de Alain Delon şi cât costă biletele dumneavoastră de
avion... Am mai avut parte de câţiva
regizori care îşi programau repetiţiile în funcţie de Mersul trenurilor, şi
care îşi fixau discuţiile cu compozitorul şi scenograful în sala de aşteptare,
printre navetişti… Pleca trenul din gară cu Maestrul
(U-iu-iu-iu-iu-iu-iu! Ia-ţi valiza şi te du!) şi săracii artişti tot mai alergau disperaţi după tren, cerând lămuriri edificatoare... Dar,
Maestrul, nici că se lăsa cu una cu
două, aşa cum se şi cade de fapt unui veritabil
maestru: “Sunteţi profesionişti, am încredere totală în voi, descurcaţi-vă!”,
îi concedia galant intrând cu semeţie
aristocratică în vagonul restaurant ca într-un templu budist...
Deraiez,
deraiez... Nu ştiţi şi nici nu vreţi să ştiţi de ce se cheamă aşa? Aşa au vrut
muşchii autorului?! Totuşi, eu mă gândesc că o femeie cu pipă e altceva decât o
femeie fără pipă... nu am văzut nici o femeie cu pipă până acum, dar, mă gândesc, un moment vă rog ca să nu pierd
şirul, că o astfel de femeie împrumută câte ceva din atributele unui bărbat,
deci nu-i chiar ca celelalte Penelope Cruz; iar întrebuinţarea vădită a pipei
reliefează lipsa ei de inhibiţii în faţa constrângerilor unei societăţi
patriarhale şi demonstrează certe capacităţi de decizie ale unui lider, fie
chiar şi neoficial... Heeei! Mai sunteţi aici? A sigur, trebuie să fiţi la toaletă sau la fumoar; ştiu, chiar dacă
sunteţi regizor cotat, nu aveţi voie să fumaţi în sală, amendă e de 500 Roni şi
încă n-aţi primit nici avansul. Săracul. Pot să-mi permit să vă invit la
“plimbă-tava” din colţ? Aha, ţineţi post ca să nu aveţi complexe în faţa
siluetei de invidiat a lui Alain Delon.
Ce galant. Vă cred, cum să nu, fiecare dintre noi avem anumite necesităţi
stringente, mult mai importante decât o amărâtă de repetiţie, da, da, am să
reiau...
Daţi-mi, totuşi, o pipă de la recuzită, poate
ajută. Încercăm. Încerc să mă agăţ cu disperare de orice amănunt ca şi înecatul
de un fir de pai... Ştiţi ce spunea Stanislavski ori poate Cehov, dacă nu
mă-nşel, mă rog unul dintre ei, nu mai importă care, că tot au avut o soţie
comună conform datelor. « O puşcă care apare într-o piesă în actul întâi
trebuie neapărat să facă bum-bum în actul trei. » În cazul nostru, puşca e
pipa din titlu şi în ea stă tot chichiţul. În pipa asta trebuie săpat. Daţi-mi
o pipă barosană, se cere. «O pipă, o
pipă, dau un regat pentr-o pipă! »
Mulţumesc, am auzit de la
colegii mei din alte teatre că sunteţi deschis la propunerile şi sugestiile
actorilor... uneori chiar prea deschis încât îi lăsaţi, pur şi simplu, să
zburde de capul lor prin scenă ca nişte miei nevinovaţi de Paşti în faţa
sutelor de guri flămânde de lup ale publicului... Instinctul de fumător a rămas prezent ca un
spion-conservă sovietic, în toţi porii fiinţei mele, chiar mai prezent decât mi-aş fi dorit. Arta
cere sacrificii şi un cap învăluit în fum e oricum mai interesant decât o
obosită figură grimată... Aţi observat că, atunci când actorii nu ştiu ce
să mai facă pe scenă îşi aprind tacticoşi o ţigară, îşi bagă o mână în buzunar
cu care-şi mângâie discret ouţele, de preferabil dreapta, şi încep să peroreze
netulburaţi. Apar pauze neaşteptate în vorbire, halucinante chiar, pauze
dictate de inhalarea fumului şi de expirarea porţionată a acestuia. Cei mai
versaţi pot să execute chiar mici rotocoale concentrice cu care reuşesc, în
acest mod abil, să distragă atenţia publicului de la viciile de logică ori de pronunţie.
Marea majoritate a breslei noastre preferă să stea
în picioare ori jos (suntem doar teatru de stat, nu-i aşa?) şi să-şi turuie
lamentabil poveştile, dar astea sunt desigur excepţiile care întăresc regula,
nu-i aşa?
Fiţi
liniştit, calm, nu mă aşteptam să avem chiar şi tutun de pipă la recuzită, ar
fi fost prea de tot, o să desfac câteva resturi de ţigări din scrumieră. Mă
descurc, mă descurc minunat, doar am supravieţuit comunismului cu faţă umană
consumând tone de nechezol şi palmând
chiştoacele lungi ale boieroşilor. Recunosc,
ce-i în guşă şi-n căpuşă! Nu, tataie! Scuze, domnule regizor, mi-a scăpat. Nu
merge să mimez, nu sunt o partizană a naturalismului ci a realismului scenic.
Chiar dacă nu are un nume bine precizat, femeia asta abrutizată merită să aibă
unul. Nu vreţi să fiţi naşul ei, nu?
“Naşule măria ta, naşule, naşule, măi...” Având o identitate distinctă
trebuie, în sfârşit, să vă ocupaţi şi de ea, să-i daţi sensuri şi să-i puneţi
întrebări meticuloase, în calitate de
naş fireşte pentru că părinte nu puteţi în niciun caz să-i fiţi. Ea are
doar cu două clase mai multe decât trenul pe când, dumneavoastră, chiar sunteţi
un intelectual rasat. Atenţie! Nu am pronunţat ras, nici rasist ci rasat.
Atunci să vă văd. Nu, nu iau etnobotanice, chiar dacă sunt o fiinţă extrem de curioasă,
nu-mi permit... meseria pe care încerc să mi-o fac, aşa cum ştiu şi cred eu, e
un drog destul de alambicat şi de
puternic, care-mi oferă suficiente bătăi de cap..
Alo! Alo! PICASSO ?! ...Puteaţi să-mi spuneţi şi mie
că aţi luat o pauză de cafea. A, chiar două? S-au şi terminat. O nu-i nimic,
ador să vorbesc de una singură. Şi cu pipa mea cum rămâne? ...Se acceptă?
...N-are legătură? …Rămâne la latitudinea mea? ...Ha-ha! E bună rău!
Trei la zece mii! Trei
la zece mii! Fără TVA! Fără TVA! Ţigări-ţigări-ţigări! Şosete de bumbac, o mie
nouă sute la sută! Elastice! Elastice! Trei la zece mii! Trei la zece mii! Ce
eşti, dragă, matale, preot sau călugăr?
Şi ce cauţi?... Nu acum n-am, n-am, n-am, înţelege odată, mai aşteaptă şi
mătăluţă puţin până vine băiatu’ cu ţigările, că le are
dosite puţin mai încolo. Îl vezi? Ăla cu geacă roşie care se depărtează lângă
barăci. Da, da, ăla tinerelu’... Doamne fereşte! Nu eşti întreg. Cum să le
ţinem aici, aşa la vedere? Ne-am dat foc la valiză cu controalele astea. Dacă
mă prinde cu ele pe cap, puşcăria mă
mănâncă, popo! Aşa, dacă mă găseşte cu un pachet două acolo, mai închid ochii
gaborii. Spun şi eu că le-am cumpărat, de la unii de la alţii, pentru
sufleţelul meu, mânca-ţi-aş! Deci şi călugăr şi popă. Dublă specializare... Şi
vă dă voie stareţul ăla bătrân al vostru să fumaţi, păcatele mele? A, nu-i bătrân,
că e tânăr si greşelnic ca şi voi... A,
vă duceţi prin pădure după ciuperci şi găteje ca să nu vă
vadă nimeni şi pufăiţi acolo până vă ies ochii din cap. Mai trageţi şi câte-un
gât de vodcă, cu măsură, se înţelege... Nu e păcat ce intră în om ci e păcat ce
iese din el, aha! Foarte corect! Nu vodcă ieftină nu am, că s-au cam rărit şi
ucrainenii şi ruşii; dacă ţi-am spus că n-am, n-am frate, eşti turc?! Ardelean,
zici ? No, bine! Dacă vrei ceva tărie şi zici că nu mai poţi să te ţii, te
duci la ăla mustăciosul de pe colţ şi-i spui că te-am trimis eu, da’ să ştii că
are rachiu din pufoaică şi-i păcat să te spurci cu toate blestemăţiile...
Şi voi, călugării ăştia popi, aveţi voie să
spovediţi pe orişicine? Şi ce dacă sunteţi păcătoşi ca şi noi ăştilalţi, haru-i
har şi nu-l poate avea oricine, aşa-i rânduiala... Ştii ce, până vine băiatul, spovedeşte-mă şi
pe mine, că asta durează şi de ce să pierdem vremea îndrugând verzi şi uscate.
Mai degrabă facem ceva cu folos... Şi ce dacă se uită lumea ca la urs, matale
stai în picioare acolo unde eşti, eu în genunche, mă fac că-mi tot aranjez
marfa de pe nailon şi facem o spovadă straşnică, chiar aici în bazar, cum nu
s-a mai pomenit. Omul sfinţeşte locul şi călugăru’ bazaru’... Nu. Ai cumva,
popo, glume cu mine-n program?! Nu intru nici în biserică nici în mănăstire că
mi-e frică de trăsnete. Măcar aici e pe teren neutru. E păcat să mă refuzi,
popo, să ştii! Dacă mâine, poimâine dau colţu’ şi mor şi fără lumânare şi
nespovedită, îmi pică aşa pe stradă o cărămidă sau un ţurţure pe cap şi gata...
sapa şi lopata. Îmi preiei păcatele, băiatule, gândeşte-te... Cel-de-Sus ne
ascultă şi ne vede, nu fă fasoane, noi suntem biserica nu zidurile alea de
bolţari, lasă-mă maică să-mi descarc sufleţelul, nu te zgârci. Fie-ţi milă de
păcatele mele multe şi grele că n-am mai pus geană pe geană de căţiva ani
bunişori. Nu fac niciun mişto. Uite, am şi îngenuncheat deja...
Trei la zece mii! Trei la zece mii! Fără TVA!
Fără TVA! Ţigări-ţigări-ţigări! Şosete de bumbac, o mie nouă sute la sută!
Elastice! Elastice! Trei la zece mii! Trei la zece mii! (în
şoaptă) Ce-ai înlemnit, popo, începe odată cu
interogatoriul până nu pică cerul pe mine şi nu se prind ăştia de aici de manevră c-o să zică
c-am înnebunit şi eu şi matale şi o să şuiere precupeţii după noi ca după doi căţei
în călduri... Ridică-ţi patrafirul sau geaca aia slinoasă de pe tine şi
ascult-o pe mult preapăcătoasa roabă a Celui Veşnic, Genuţa... Nu numele de
familie nu ţi-l spun că nu mai contează, că am avut atâtea nume la viaţa mea de
nu ştiu nici eu cum mă mai cheamă. Genuţa şi atât. De fată mare mă chema Libertatea,
da, da, exact ca pe ziar, da’ nu cred că se pune. Era tot un nume de împrumut,
acela al unchiului meu după mamă, boşorogul care m-a luat de crescut şi care se
cam dădea la mine când nu era scorpia de mătuşă acasă, care mai mult stătea pe
la bufet şi lingea ţoiurile... Da, încerc să nu vorbesc cu păcat, să fiu
obiectivă... că doar din păcat suntem făcuţi şi nu din flori crescute pe
întinse imaşuri ale nimănui...
Am greşit, popo, amarnic am greşit, că ştii şi tu că numai acela care
iubeşte nu greşeşte. Cum cu ce am greşit?! Am greşit şi pace/Adă bomba-ncoace!
Cu multe şi cu mulţi. Am greşit de
unsprezecemilioanecincisuteşaptezecişipatrudemii şi încă de o mie de ori pe
atât şi gata... Ce, nu-ţi ajunge?! Scrie doar şi acolo la voi, în cărţile alea mari
trase în argint, că greşeala recunoscută e cu totul iertată. Numai pe
jumătate ? Fie şi pe jumătate, fie şi pe sfert, nu mă târguiesc, cu toate
că suntem la piaţă. Aoleu se apropie unu’...
Trei la zece mii! Trei la zece mii! Fără tva! Fără tva! Ţigări-ţigări-ţigări!
Şosete de bumbac, o mie nouă sute la sută! Elastice! Elastice! Trei la zece
mii! Trei la zece mii! Marene! Mareane!...
A trecut? A trecut.
Hopa! Un strop de sinceritate la personaj înseamnă
deja o cărăruie care duce la autostrada descoperirii lui. Credeam că Genuţa
e-o coardă, o singură coardă, ptiu! Scuze. De ce râdeţi? Am vrut să spun că are
doar o singură coardă, iar sunetul monoton care iese din lăuntrul ei (deşi n-am
bănuit niciodată că poate să aibă şi ea un lăuntru fie el şi fictiv) n-o să
devină niciodată muzică pură în adevăratul sens al cuvântului. Adevărata muzică
a astrelor. Bună e pipa asta cu femeie! Îţi dă idei. Bun titlul. Face toţi
banii. Nu se ştie care fumează pe cine... Genial!!! Uite, da’ asta-i deja o
idee măreaţă pentru un spectacol... Să nu ne mai oprim deci? Să mergem,
tropa-trop la galop, până la final că mai avem doar câteva pagini acolo... şi
apoi «ura şi la gară!»
Interesant, foarte interesant mod de percepţie,
dragă... Să ne oprim tocmai acum când prinsesem un fir, mama lui de fir. Cum
poţi să afirmi că Budău e un autor de rahat? ...Din cauza numelui? Şi atunci de
ce te-ai mai apucat să-l montezi ? Aha, ideea directorului. Să-i mai
montăm şi pe proştii noştri. A apucat să-i promită la o beţie lu’ dracul
acesta, care băuse numai apă până atunci, că-l montează (da chiar în seara când
i-au luat carnetul) şi când s-a trezit era deja prea târziu. N-am ştiut, dar nu
cred că are relevanţă. Textul e-ntr-adevăr atât de bun şi ireverenţios încât,
la o primă vedere, chiar ţi se pare cumplit de prost şi noroc de directorul
ăsta tânăr şi curajos (pe care-l muşcă toţi cu înfrigurare de părţile moi) că
ţi l-a băgat pe gât, altfel ne trezeam cu cine ştie ce încropeală plină de
ifose, de-a matale, zămislită pe genunchi în vreo sală insalubră de aşteptare.
Sinceritatea nu e un defect, e o pacoste!… Aşa a fost şi cu bărbatu-miu (nu, că
n-am avut decât unul cu acte, toţi ceilalţi au fost de probă), la început mi se
părea atât de urât că mă pufnea râsul numai cât se apropia să mă sărute; dar,
mai pe urmă, eram atât de convinsă că nu poate să semene cu nimeni încât eram
în stare să sfâşii orice femeie care s-ar fi apropiat la mai mult de jumătate
de metru de el. Da, a fugit cu o dansatoare la bară, taman în Cipru, unde am
auzit că şi-a înfiinţat o fermă de curci… Da, da, din ditamai profesor
universitar a ajuns să care găinaţul cu roaba pentru o… pentru ce?! ...Alo,
alo!!! Directorul?! ...Dă, frate, cu biciu-n el că tot nu te aude... şi aşa
mâine-poimâine îl schimbă cu altu’ (poate cu siamezul) că tot i s-a expirat
mandatul şi pe al doilea sigur nu-l pupă...
Pariu? Îţi spun eu că nu-l pupă, că-l vânează lupii
ăia cu barbă şi cu reportofoanele pornite tot timpul în buzunarul de la piept,
acolo unde de obicei se agaţă trandafirul ori crinul (depinde de
preferinţe!)... Dac-ai ştii, matale, câţi stau şi salivează la rând... deh,
rotaţia cadrelor… Ce, la voi, la Bucureşti, parcă nu-i tot la fel? Sunteţi fi
voi mai cu moţ... Poţi să juri? Lasă-mă! Haideţi să încercăm să stârnim un
dialog şi, uite-aşa, stând de vorbă, din una în alta, ajungem şi la găsirea
adevărului fundamental, vorba lui Geo Dumitrescu. Ştiu că a fost poet şi că
asta e curată proză, v-am spus doar că am fost o elevă eminentă, comandantă de
detaşament şi de unitate şi de cântec de nucă verde...
“Şi iarăşi verde trei lămâi,/ iubire fragedă
dintâi-/ era de Sfânta Filofteea/ când mă-nvăţarăţi fapta-aceea/ ce-o face omul
cu femeea,/ căci vouă vă eram frumos/ şi de-a călare şi pe jos, / o, fete
vechi, cu pulpe groase,/ nemijlocite şi frumoase!...”
Clasicii!
Eternii!... Nu ştiu de ce nu mă mir. N-aţi reţinut? Şi atunci eu cum am reţinut
figura cu Alain Delon? Aha, mai bine să reţin textul că premiera tot nu se
amână. Dar înţelege odată că nu vreau să-l reţin, vreau să-l înţeleg... Să-l
înţeleg! ...Să-l înţeleg!! ...Să-l înţeleg!!! Şi ce dacă nu-i Shakespeare?! Şi
ce dacă nu-i Cehov?! Şi o carte de telefoane,
dacă e rostită cu logică şi sentiment, pe scenă poate să aibă succes. Mare
succes. S-a experimentat deja... Nu intru în polemică, e doar o părere. O
simplă părere. Sigur că nu vă interesează pe domnia voastră, sigur că nu te
interesează, după cum nici pe mine nu mă interesează cum e vremea la Cannes sau
la Galbenii de Nicolae Bălcescu... Sigur ca da, maratonul continua! Sufleur!
Am greşit de
unsprezecemilioanecincisuteşaptezecişipatrudemii şi încă de o mie de ori pe
atât şi gata... Ce, nu-ţi ajunge?! Scrie doar şi acolo la voi, în cărţile alea
mari trase în argint, că greşeala recunoscută e cu totul iertată. Numai pe
jumătate? Fie şi pe jumătate, fie şi pe sfert, nu mă târguiesc, cu toate că
suntem la piaţă... Vreau să mă spovedesc, dar în gând. N-ai spus tu că spovada
e-o taină şi atunci, dacă-i o taină, taină să rămână, că atunci când ştiu doi
oameni acelaşi secret nu se mai cheamă că secretul acela e chiar cu totul
secret...
Nu
pot să zic nici cu voce tare, nici cu voce şoptită, nici măcar cu voce, că mi-e
silă şi ruşine de faptele mele ca de un hoit care rânjeşte la soare...
Îndură-te de mine ca de mama ta cea bună şi fă-te că ai auzit totul şi
dezleagă-mă. Ptiu! ...Cum şi tu ai crescut la Casa Copilului şi de aceea te-ai
hotărât să te faci călugăr la op’şpe ani, că te dădeau ăia afară şi n-aveai pe
unde să dormi? Vai de curu’ şi de steaua ta!...
Ia
ascultă, cine pe cine spovedeşte aici, eu pe tine sau invers? Nu-mi cere să
spun “Tatăl nostru” ci numai “Înger, îngeraşul meu” că numai pe ăla îl ştiu
până la capăt. “Înger, îngeraşul meu/ Ce mi te-a dat...” Răbdare, îmi amintesc,
îmi amintesc...” Totdeauna fii cu mine şi mă-nvaţă să fac bine. Amin, amin,
amin.” A, să spun păcatul şi de câte ori. Greu, greu... Am vândut un copil, de
trei ori. Gata. Atât... Cum n-ai înţeles?! Vrei să urlu? Am vândut un copil, de
trei ori. Păi cum să vând acelaşi copil de trei ori? Am vândut trei copii, câte
o dată... Lasă-mă, popo, că-mi revin. Cum, ai cui să fie copiii? Ai mei, ai cui
altcuiva, că doar... Ştefan, Irina şi Gâză. Nu, Gâză e tot nume de copil. Nici
eu n-am auzit de sfântul Gâză preacucernicul, da’ dacă aşa mi-a venit să i-l
pun, cine ce are. Ce, matale ai auzit de sfântul Puiu sau de sfânta mare
muceniţă Puşa?... Da, unei franţuzoaice, prin foametea din 92-93. Zece mii de
lei nou-nouţi, puşi în fişicuri într-o plasă neagră, am luat atunci pentru
fiecare, de mi-am achiziţionat şi eu un color că n-avea neam de neamul meu (de
s-a-mbolnăvit atunci cumnată-mea de gălbenare şi dusă a fost), un frigider ca
lumea, din ăla înalt, şi-un aragaz cu cinci ochiuri... Cu restul de bani mi-am
plătit angaralele şi am stat cu burta în sus două luni, la Eforie, cu prostu’
meu, până s-a închis sezonu’... Frumoasă e marea noastră când ai bani, popo.
Nici nu ştii cât e de frumoasă, mai ales când bate oleacă de vânt la fund şi se
sparg valurile albastre de plajă...”Ce vrei tu, ce vrei tu, mare albastră?/
Vrei să ştii, vrei să ştii taina noastră./ Ce vrei tu, ce vrei tu, vrei să ştii
de ce mi-e dor/ Şi de ce privesc în zare pescăruş plutind în zbor...//
La,la,la,la,la,la,la,la,la,la,la,la,la,la,la,la,la,la,la,la,la...”
Nu, atunci n-am avut nici o
remuşcare, că mă gândeam că au nimerit-o plozii cu franţuzoaica aia plină de
fiţe şi de coliere peste tot şi n-o să mai rabde săracii de foame şi n-o să mai
umble zdrenţăroşi la şcoală să râdă toţi nespălaţii de ei. M-a ajutat atunci un
notar, ba nu, doi... arză-i-ar! Că atunci trebile se făceau, ca şi acum, dacă
aveai ceva scamă, una-două. Ungeai pe toată lumea şi nimeni nu te mai întreba
nimic. Adopţie cu acte-n regulă. 33 de semnături şi 21 de ştampile... Ce, te
joci? Mi-a promis franţuzoaica sau suedeză ce-o fi fost, arză-o-ar şi pe asta
cum mi-a ars mie inimioara, că, imediat cum ajunge acolo acasă la ea cu copiii,
îmi trimite scrisoare cu poze şi la anu’, când se mai obişnuiesc şi plozii cu
luxul de pe acolo, pot să mă prezint şi eu să-i vizitez, din şase în şase luni,
ca să nu sufere nimeni... Cum ai mai văzut-o tu vreodată pe aia, aşa am mai
văzut-o şi eu. Canci scrisoare, canci telefoane de confirmare, iar adresa pe
care mi-a dat-o nici nu ezistă în Paris
şi nici în altă parte, că m-am interesat şi la ambasadă. Cum care ambasadă? Şi
a lor şi a noastră! Am scris şi la Crucea Roşie şi am luat clanţă şi faianţă şi
de acolo. Mai târziu, am auzit nişte grozăvii pe la televizor de unii care au
cumpărat din România copii numa’ pentru piese de schimb, trafic de organe...
pricepi? Şi de atunci parcă nu mai sunt om. N-am închis un ochi de atunci, iar
somnul nu se mai lipeşte de mine nici cât negru sub unghie... Când am să mor,
cum am să pot apărea în faţa lui Dumnezeu-Sfântu’, păcatele meu? Dacă o să mă
întrebe Bătrânu’ unde îmi sunt copiii şi ce-am făcut cu ei, ce am să pot să-i
răspund, păcatele mele? Ce am să-i arăt atunci? Frigiderul, coloru’, bronzu’
meu de drac care de acu douăjde ani nici că s-a mai dus? Inima mea de tăciune?
“Un tăciune ş-un cărbune, taci, băiete, nu mai spune!” Învaţă-mă, băiete... şi ce dacă eşti cu mult
mai mic decât tine. Ai putea fi chiar copilul meu, spune-mi că eşti copilul meu
şi-ţi las toată marfa pe care-o am aici pe nailon, plus ce mai aduce Marean din
portbagaj. Aranjez şi cu a lu’ Cotoi să-ţi lase toată marfa lui, toate ţigările
netimbrate şi tot alcoolul. Să le duci acolo, la ai tăi din mănăstire şi să le
ascundeţi într-o scorbură din pădure,
dragă pădure şi când o să vi se împăienjenească ochii de atâta tutun şi alcool
să vă aduceţi aminte de mamele voastre şi să plângeţi voi între voi ca nişte
băieţi mari pe care nu-i vede decât faţa Bunului... Minte-mă! ...Minte-mă! ...Minte-mă şi dezleagă-mă odată că-mi crapă
mintea... “Un tăciune ş-un cărbune, spune băiete, spune!!!”
Stop!
Stop, am zis!!! Aici nu este vorba despre o
fumătoare ci despre un anumit tip de mistuire!... Şi ce dacă femeia asta cu
pipă e a nimănui şi o lăsă baltă toţi ca pe un câine cu trei picioare care
schelălăie la uşa tuturor. Dacă nici idiotul de regizor cu geamantanul în mână
nu înţelege că femeia asta considerată gunoi are şi ea o conştiinţă care nu o
lasă să doarmă, cum ar trebui nici pe noi “purii” să nu ne lase să dormim până
nu clarificăm lucrurile cu existenţa ei până la capăt, până nu ne încheiem
socotelile bărbăteşte cu noi înşine (chiar dacă nu suntem decât nişte slabe
femei, desigur), atunci... Cum, n-aţi fost în niciun moment plecat din sală?
Tot timpul aţi fost un martor tăcut? Chiar aţi notat totul, ca un şcolar
sârguincios?! Dar nu cumva trebuia să plecaţi până la Cannes, să ciocniţi o
şampanie cu Alain Delon? Să trageţi o tură... Prostii?!... Ce proastă...
Niciodată n-a fost vorba de aşa ceva, maestre, nu?! Şi m-aţi lăsat aşa să-mi
bat gura degeaba, să fierb în sucul propriu şi să scot tot soiul de păsărele
care n-au să se mai întoarcă în veci în locul din care au zburat... Ce stil!
Nu, acum nu mă mai simt deloc obosită. De ce să începem cu o pauză? O pauză nu
poate fi niciodată un început, cel mult un sfârşit... Corect, foarte corect. E
un proiect atât de interesant încât ar putea să devină şi viu. Trebuie doar să
începem să lucrăm. Să lucrăm!... Sufleur!
C O R T I N A.
© Laurenţiu Budău